Lískové ořechy před konzumací namáčejte, jsou pak lépe stravitelné

Lískové ořechy patří k nejchutnějším a stěží se najde někdo, kdo by je neznal. Vyniknou především v kombinaci s kvalitní čokoládou, ovšem moudří lidé vám napoví, že je lepší snížit příjem sladkostí a různých průmyslově vyráběných pochoutek s obrovským množstvím nezdravého tuku a cukru a nahradit je právě rozličnými druhy oříšků a semínek, obohacených o sušené ovoce. Ořechy jsou zásobárnou živin nejen pro veverky a ptactvo, ale samozřejmě patří do základního sortimentu zdravého jídelníčku, ať už jsme běžní konzumenti masa, nebo vegani či vegetariáni.

lískové ořechy

Namáčení je více než důležité

Vegetariánská strava je v mnoha směrech výhodnější, ovšem musíte mít také potřebné informace, jak využít živiny z rostlinné stravy. U ovoce a zeleniny je to docela snadné, ale potíže mohou nastat u obilovin, ořechů a všech druhů semínek. Uvnitř se totiž nachází živá rostlinka, připravená vzejít v půdě a začít svůj přirozený životní cyklus. Semeno je dokonalou bariérou proti nežádoucím povětrnostním vlivům a takto v přírodě vydrží i delší dobu, než se naskytne příležitost ke klíčení, tedy hlavně dostatek vláhy a tepla.

vyloupané lískáče

Uvnitř se nachází několik chemických substancí, tzv. antinutrientů, mezi nimi i kyselina fytová. Ta chrání obsah zrna před destrukcí, ale v lidském organismu není žádoucí – jestliže takový ořech nebo zrnko zkonzumujeme v syrovém stavu, kyselina fytová na sebe v trávicím traktu naváže další živiny (minerály, stopové prvky a vitamíny) a vyloučíme ji z těla jako odpad. Tím se zbytečně připravujeme o velkou část živin a to bývá často důvodem odpůrců vegetariánství k odvrácení se od tohoto výživového směru.

Odstranění antinutrientů je přitom velmi snadné, stačí oříšky a semínka namočit (ideálně přes noc) do vlažné vody s trochou citronové šťávy nebo jogurtu, tím se aktivuje klíčící proces a kyselina fytová se odbourá. Pak se jen propláchnou ve vodě a mohou se konzumovat i v syrovém stavu.